Kasteel van Mir en Paleis van Nesvizh

“Help. Wat staat er op dat bord?” We zeggen het regelmatig als we eenmaal de grens tussen Litouwen en Wit-Rusland zijn overgestoken. We kunnen het cyrillische schrift niet of nauwelijks ontcijferen. Gelukkig kregen we van Hans van Expedition Far East een wegenkaart, het routeboek en niet te vergeten de route in onze Garmin navigatie.

Dankzij die hulpmiddelen komen we – na een route langs bossen met naaldbomen, houten huizen en veel kaal akkerland - veilig aan in Mir, onze eerste overnachtingsplaats in Wit-Rusland.

We zijn deze eerste echte reisdag (dag 2 in ons routeboek) van onze reis naar Wit-Rusland ’s morgens vroeg begonnen. Geduld blijkt die dag een schone zaak. In een semi-colonne rijden we met 13 campers in een mengeling van spannend en verwachtingsvol achter de donkergele Man-Truck van Hans naar de grens. De beambten zijn zeker niet onvriendelijk maar het toelaten van 13 campers, de truck, 27 personen en 2 honden kost tijd, heel veel tijd. Maar na het invullen van de nodige formulieren en het zetten van handtekeningen zijn na zo’n 3,5 tot 4 uur alle personen en de honden toegelaten en alle campers ingeklaard.

Dan wacht ons de volgende tijdrovende klus: het bemachtigen van een tolkastje. De daarvoor benodigde papierwinkel kost minstens 17 handtekeningen (echt waar) en neemt per camper 20 minuten in beslag. Maar uiteindelijk kan iedereen op weg en staan we ’s avonds allemaal geparkeerd bij het kasteel van Mir.

Overnacht: op mix-parking vlakbij het kasteel van Mir
Gereden: vanaf camping De Harmonie 230 kilometer.

Een dag eerder (de officiële dag 1 van deze reis) heeft Hans de routeboeken uitgedeeld en is de route en de werkwijze nog uitgebreid toegelicht. De te volgen route is op de wegenkaarten van Wit-Rusland en Rusland ingetekend en ingevoerd in onze navigatie-apparaten. Ook hebben we allemaal een sticker op de camper geplakt gekregen, zodat we als groep herkenbaar zijn. De dag wordt afgesloten met een aangeklede borrel bij de truck van Hans en Nancy.

We reisden eerder met Hans en Nancy van Expedition Far East naar Marokko. Deze reis naar Rusland maken we alleen met Hans in de begeleidende MAN-truck. Nancy start vier dagen later in een camper dezelfde route met een tweede groep Rusland-gangers.

Dag 3

Kasteel van Mir

In de morgen bekijken we allemaal op eigen gelegenheid het kasteel van Mir, cultureel erfgoed van UNESCO. Het kasteel was ooit bezit van de familie Radziwill, een naam die we vaker in Wit-Rusland zullen horen en ook al in Vilnius tegen kwamen. Het raakte in de 19e eeuw in verval en is vanaf begin 20e eeuw weer opgebouwd, een klus die na de Tweede Wereldoorlog nog verder is afgemaakt en vervolmaakt. Tegenwoordig is een aantal kamers en zalen weer in oude stijl ingericht en zijn in de torens van het kasteel diverse exposities ondergebracht.

We wandelen door de zalen en bewonderen de bijzondere plafonds. Met de tentoonstellingen in de torens zijn we gauw klaar, vooral ook, omdat die een klimpartij langs nauwe, smalle trappen vergen, met treden van 40 of 50 centimeter.

Paleis van Nesvizh

Geen kasteel maar een heus paleis zien we 30 kilometer verder in Nesvizh. Dat paleis wordt beschouwd als het mooiste paleis in Wit-Rusland en kent ook weer verschillende ingerichte zalen en extra exposities van onder meer harnassen en zwaarden. Ook dit paleis was ooit eigendom van de familie Radziwill en ook dit paleis staat op de UNESCO-lijst van werelderfgoed. Het bezoek vinden we dan ook zeker de moeite waard.

De parkachtige tuin rondom het paleis met vijvers en lanen zal later in het seizoen zeker ook prachtig zijn maar nu is deze nog kaal.

Niet ver van het paleis staat ook de Poolse rooms-katholieke kerk maar die is wegens renovatiewerkzaamheden gesloten. Wel zien we de Russisch-orthodoxe kerk.

In Nesvish scoren we wel allemaal een datakaartje voor onze telefoon, zodat we elkaar onderling kunnen bereiken. Op deze groepsreis, die geen groepsreis wil zijn, geschiedt de communicatie namelijk vooral via whatsapp.

We zien er ook het eerste standbeeld voor Lenin.

Overnacht: Op parkeerterrein bij bedrijfjes, niet ver van het paleis.